Tag med på skøjtebanen og lad den danne rammen for arbejdet med børnefællesskab. Disse rammer giver børnene en anderledes oplevelse og bryder hverdagens normale aktiviteter. I den nye arena vil I opleve, at børnene får nye roller i relationen til hinanden, og ser nye sider af både sig selv og kammeraterne. De får en oplevelse, de alle er fælles om. Hvorfor Skøjtebanen

Det primære fokuspunkt er børnefællesskab, men da skøjtebanen er omdrejningspunktet, er det oplagt også at snakke om naturfænomenet is, lave små forsøg, fremstille is og islygter, hvis vejret byder på frostgrader.

På skøjtebanen i Skive møder I Eiler. Han passer skøjtebanen og ved derfor en masse om is. Eiler fortæller om skøjtebanens is, om reglerne på banen og kommer med gode råd og fif til at lære skøjteløbets kunst.

OBS! Alle børn der færdes på isen skal have skøjter på og tykke vanter!

Varighed:

I arbejder med ”De gode samtaler”, ”Fællesskab og følelser” og ”Fænomenet is og is fremstilling” hjemme i børnehaven. Det kan I strække over den tid, der passer ind i jeres rammer. Vi anbefaler, at I er på skøjtebanen en dag i hver uge i fire uger, så det får tid til at bundfæstne sig.

Mål:

  • At børnene lærer om regler, omsorg og fællesskab

  • At børnene lærer om naturfænomenet is

Publiceret 19-09-2016