Vi ved, at vejret er der hele tiden, og vinden er en del af vejret. Vinden er årsagen til, at vindmøllen kan dreje rundt og lave energi, så vi får elektricitet til vores huse. Elektriciteten bruger vi til at få strøm, så vi får lys i pæren, varme i husene og kan se tv og spille iPad. 

Hvad mon børnene tænker om vinden og vejret? Hvad ved de om vinden og vejret? Kan man se, mærke eller føle vinden og vejret? Prøv at spørg jeres børnegruppe! 

I dette forløb finder I en række forslag til, hvordan I kan arbejde med temaet Vind og Vejr ud fra en naturfaglig og en natursproglig vinkel. I ”Vi snakker om vejr og vind”, finder I et link til et godt materiale med fokusord, der har metrologiske begreber, som er meget spændende at dykke ned i sammen med børnene.   

Læreplanstemaet er naturen og naturfænomener. Særligt vinden er det bærende element. Vinden er fyldt med energi. Det finder I ud af, når I skal i gang med at lave jeres egne vindmøller hjemme i børnehaven. Så skal I nemlig bruge vinden til at få vindmøllen til at dreje rundt. 

Endelig skal I besøge Niels Riis, som er medejer af en vindmølle. Niels ved meget om vindmøller, og han er parat til at fortælle jer om dem. I får mulighed får at komme med ham ind og se vindmøllen indvendig. Det bliver uden tvivl et besøg som børnene vil huske…

 Mål: 

At børnene 

  •        får en viden om naturfænomener - særligt vinden og energien
  •        får en viden om vinden og vejrets betydning
  •        får oplevelser, udfordringer og erfaringer omkring arbejdet med naturen og                         naturfænomener gennem leg og eksperimenter med vindmøller 

Fremgangsmåde:

1 Vi snakker om vind og vejr 

2 Observer vinden på legepladsen 

3 Lav en vindmølle 1 

4 Lav en vindmølle 2 

5 Tegn & mal en vindmølle 

6 Generatordansen 

7 Blæsten kan man ikke få at se

 

Publiceret 19-09-2016