Om forløbet

Forløbet starter med at man gennemgår det naturfaglige introforløb om æbler. Det forventes af Roslev Frugt at eleverne har en god baggrundsviden inden besøget hos dem. Desuden er det lettere at være innovativ, når man har en faglig indsigt og konkret viden om det, man skal være innovativ omkring.

I introforløbet kommer I til at arbejde med følgende: frugt og grøntsager, vejr og klima, sæson, botaniker, klassificering, formering, podning og forædling, sorter, udenlandske og danske æbler, bruge en æblenøgle og udføre smagstest.

Derefter kan I besøge Roslev Frugt og lave nogle af de opgaver, der er udarbejdet til at eleverne kan lave på stedet. Her kan I også høre mere om Jørgens udfordring med at bevare æbleplantagen, når han ikke kan drive den længere.

Når I kommer hjem på skolen, er I klar til at gå i gang med det innovative arbejde i natur/teknologi, hvor der er to forskellige udfordringer at vælge imellem:

Udfordring 1:
Kom med forslag til, hvordan Jørgen kan høste æblerne, uden at de tager skade, så han kan udvide sin produktion.

Udfordring 2:
Kom med forslag til, hvordan man kan bevare frugtplantagen, hvis ikke Jørgen får den solgt.

I fællesskab starter I med at idégenere i det kreative rum. Alt lade sig gøre. Sluk for fornuften og slip fantasien løs.

Herefter arbejder eleverne gruppevis i det innovative rum for at finde frem til nogle mulige skitser ud fra de materialer, som de får oplyst, at de må bruge til deres produkt.

Endelig vælger de i det entreprenante rum, hvilken skitse, de vil arbejde videre med. Og nu skal de finde ud af, hvordan de laver deres produkt. Det kan f.eks. være en model i lego, modellervoks, flamingo, tavlesvampe eller et andet materiale. Eller en fremtidsplan/forretningsplan, fotos, planche, video, tegninger eller lign. Der er i dette forløb ikke truffet noget endeligt valg omkring produktet. Det er op til læreren selv.

Når produkterne er færdige, kan I lave en udstilling.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Publiceret 19-09-2016