Kort om forløbet

Det er et litterært forløb, hvor klassen arbejder med læseforståelse og tekstanalyse og lytter til de mange kendte børnesange. Til sidst kan I arbejde med, hvordan man kommer i fængsel i virkeligheden, og Jens Boesen vil vise sin politibil og fortælle om politiets arbejde.

Det tager udgangspunkt i den nyere udgave af bogen: 2. udgave, 15. oplag. Man kan desværre kun låne en meget gammel udgave på CFU, som ikke er særlig egnet til 2. klasse. 3. klasse kan godt læse den, men man skal være opmærksom på, at de to udgaver er lidt forskellige. SkiveDNA har forsøgt at få CFU til at anskaffe bogen i klassesæt. Det har desværre ikke været muligt. 

undefined

Formål

 At eleverne: 

  • Får kendskab til en litterær klassiker inden for nordisk børnelitteratur.

  • Får kendskab til forfatteren Thorbjørn Egner.

  • Arbejder med læseforståelse.

  • Arbejder med tekstanalyse og lærer nogle danskfaglige begreber.

  • Kan kende forskel på nyt og gammelt sprog.

  • Lærer at fremlægge deres arbejde for klassen.

  • Får en forståelse af sammenhængen mellem tekst, sang og musik.

  • Lærer at give et referat af en tekst.

 

Sådan kan du gøre

 Læsning

Hvis man har læsebånd, er det en god idé at udnytte denne tid til at læse bogen. Det er en lang bog for 2. klasse, så her bør man skifte mellem højtlæsning, rollelæsning og individuelle læselektier, som de kan læse højt i deres teams. Der er lavet en læselog, med spørgsmål til alle kapitlerne, som også er tænkt som elevens læseformål. Dvs. at spørgsmålene gennemgås inden eleven læser eller lytter til kapitlet, så der er skabt opmærksomhed. Under læsningen skrives svarene i logbogen, og efterfølgende kan man evaluere på om eleverne har forstået teksten. Det kan f.eks. gøres med strukturen Fang en makker eller Dobbeltcirkler (se strukturerne under Lærermaterialer).

 

Sange og det norske sprog

Når det passer ind i historien, og når der ellers er tid og lejlighed til det, kan man høre sangene dertil. Cd'en med de danske sange kan lånes på Skive Bibliotek. Mange af sangene findes på norsk på youtube og der er også et ark, hvor man kan arbejde med norske ord og udtryk på Google oversæt. Det er oplagt at arbejde lidt med det norske sprog.

 

Ordkendskab

Der er krydsord og staveord til alle kapitlerne. Undervejs kan eleverne lave ark til handlingsbro og/eller udfylde et fortælleansigt for at kunne følge handlingen i fortællingen.

 

At følge handlingen i en fortælling

Til de fælles klassesamtaler om den røde tråd, og analysearbejdet er der en notebookfil med billeder til alle kapitlerne. På det store billede til kapitel 18 er der rigtig mange af personerne i bogen. Det kan bruges til at holde styr på persongalleriet ved at sætte navne på.

 

 

 

 

Folk og Røvere i Kardemommeby

Beskrivelse af forløbet

Uge 1

Publiceret 22-09-2016