I dette forløb kan I få brudt et af de sværeste tabuer, ved at arbejde med et fantastisk godt materiale fra psykiatrifonden, se film, løse opgaver og dilemmaer.Eleverne vil i fællesskab lave en ”opskrift” på, hvordan de bedst er opmærksomme på hinanden og hjælper hinanden i klassen.  

 Hvis I i forvejen har arbejdet med alkohol og blot har brug for et indspark, kan man uden problemer separat bruge det, der er markeret med fed i arbejdsgangen. Det vil tage ca. 3 timer.  

Forløbet kan med fordel ligge i forlængelse af forløbet ”Unge og alkohol”: 

http://www.skivedna.dk/forloeb/unge-og-alkohol/  

 
Arbejdsgang:    

  • Send forældrebrevet med hjem  
  • Udfyld elevlæringsmål 
  • Uddel arket ”undringsspørgsmål”   
  • Materialet fra psykiatrifonden    
  • Faktaopgaver om alkohol    
  • Se 1. afsnit af forbandede, fulde forældre [30 min] Kan lånes i DR skoles mediebibliotek     
  • Hvilke spørgsmål melder sig -skriv ned på arket: ”Undringsspørgsmål”
  • Dilemmaopgaver    
  • Se evt. 2. afsnit af forbandede, fulde forældre [30 min]   
  • Hvordan påvirker det sundhed og trivsel?    
  • Hvordan vil vi gerne hjælpe hinanden i vores klasse?!    
  • Opfølgning af elevlæringsmål   

 

 

  

Publiceret 28-09-2016