Etik fokuserer på spørgsmål om det gode liv, herunder godt og ondt, sandt og falsk, rigtigt og forkert samt skyld og ansvar. Eleverne spiller etikspil, arbejder med etiske dilemmaer og øver sig på FP - 9 i kristendomskundskab.  Eleverne tager dilemmatest i EMUS elevunivers. De møder ligeledes på EMU: ” Den usympatiske top 5” og et konsekvensetisk regneark i Excel.

I forløbet, som er målrettet 8. - 9. klasse i kristendomskundskab, får eleverne en viden om etik, moral, etiske modeller- og principper. Forløbet kan også anvendes i en emneuge, hvor eleverne lærer etik og filosofi. De får mulighed for at tilegne sig faglige og sproglige begreber, som de kan bruge som værktøjer i arbejdet med etik, etiske- spørgsmål og - dilemmaer.

Med rette kan samfundsfag og dansk også indgå i forløbet. I det beskrevne forløb er udgangspunktet taget i kompetenceområdet: Livsfilosofi og etik og læringsmålene fra etik. Det er målstyret undervisning.

Gå først til Lærervejledningen i link listen nedenfor. PDF

Power Pointet: Kompasset rundt i etik indeholder i kort form en beskrivelse. l linklisterne nedefor finder du de fleste materialer.

Undervisningshjul

 

undefined

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Publiceret 28-09-2016