”Historien om hønsepigen” er et særdeles godt bud på et hovedværk på 5. klassetrin. Først arbejder I med Bent Haller som forfatter, og derefter arbejder I indgående med bogens første del, så alle får den nødvendige forforståelse til at læse videre i romanen.  Handlingen er ofte mere fantastisk end realistisk, men giver alligevel troværdige billeder af samfundsforhold og menneskelige relationer.

I forløbet kommer I til at arbejde med fagene dansk og billedkunst. I billedkunst er det et kortere forløb om billedfremstilling, mens det i dansk er et længere forløb omhandlende læsning og fortolkning. Som lærer kan du selv vælge omfanget af forløbet ved at plukke i materialet – se forløbsbeskrivelsen under lærermaterialer med diverse links til materialer sat ind i en lektionsplan.

I første del af bogen kommer hovedpersonen, Ingrid, til at bo hos hønsene. Hun bliver til Gokl og begynder at tale ”hønsk.” Når I er færdige med at arbejde med første del, er I klar til at tage på besøg i et hønsehus for at iagttage hønsene og livet i et hønsehus. I skal tage fotos af hønsene for på et senere tidspunkt, som I selv bestemmer, at tegne høns sammen med kunstneren Javier Pãnos.

Struktur:

-          Arbejde med 1. del af bogen

-          Besøg i hønsegård og efterfølgende besøg af Javier Pãnos

-          Fortsat arbejde med bogen 

Mange af opgaverne handler om at beskrive og interviewe de meget interessante personer i bogen og om deres relationer. De fleste materialer er også beregnet til elever med IT-rygsæk.

Publiceret 28-09-2016