Formål

At dele ord op i stavelser udvikler både læsning og stavning. Det er en af de læsestrategier, der sammen med andre strategier kan hjælpe elever til en sikker læsning på et alderssvarende niveau. Eleverne lærer at mestre analyse og syntese af ord i stigende sværhedsgrad.

Beskrivelse

Undervisningsforløbet består af forskellige lege og aktiviteter, hvor eleverne på forskellig måde arbejder med at dele ord op i stavelser. Ordkortene og opgaverne kan let laves om, så ord og billeder kan erstattes med de ord, der arbejdes med i klassen.

Eleverne klapper stavelser, for at blive bevidst om, at ord kan deles op i mindre bidder. De lærer at prikke vokaler, dele ord i stavelser og genkende bogstavrækker. De øver sig i at sætte stavelser sammen, at læse dem højt og finde ud af, om de lyder som et velkendt ord.

Det er vigtigt at denne træning foregår regelmæssigt over lang tid sammen med andre læsestrategier. Den er især gavnlig for usikre og svage læsere.

Opgaverne, nogle af legene og spillene kan foregå i små grupper med elever, som har behov for ekstra støtte. 

 

 

 

 

Publiceret 28-09-2016