Formål
Eleverne lærer om planters livsvilkår. De hører om teknikken kokedama og lærer at lave en. Sammen laver elevene en levende installation af kokedamaer. Så planlægger de en udstilling, inviterer til fernisering og observerer fremover, hvordan planterne vokser.

Kokedama
Ordet er japansk og betyder mosbold.  Her i Danmark bruger vi ofte ordet planteplanet. Teknikken går ud på at forme en jordbold som en næringsrig madpakke omkring plantens rødder. For at holde sammen på jorden skal I svøbe den med mos og vikle tråd omkring. Mosset holder på fugtigheden. 

Kom i gang
Læreren pirrer elevernes nysgerrighed ved at stille spørgsmål.  Kan en plante vokse med rødderne opad? Hvordan mon en plante optager vand?  Hvordan kan nogen planter overleve i en ørken?
Svarene får eleverne, når de besøger Jebjerg Plantehandel.
Hjemme på skolen lader eleverne sig inspirere af billeder på Nettet af installationer af kokedamaer. De ser dernæst filmen om, hvordan de skal lave en kokedama: http://opengardencph.dk/kokedama/

I gang
Med plante, mos og jord er eleverne i gang. De ælter jord, ler og vand til en blød bold. Forsigtigt former de bolden omring rødderne. Nu kommer mosset som en beskyttende kappe omkring bolden.  Dernæst træder tråden i spil. Den skal holde på hele mosbolden.  Til sidst er det vigtigt at sætte hver kokedama i vand i ca. 10 min., så planten har nok væde til 10 - 14 dage.

Fernisering
Klassen organiserer og planlægger en udstilling i klasseværelset eller i et andet lokale på skolen. Hæng kokedamaerne op, sæt dem på tallerkner eller find selv på……  Inviter til fernisering.

Følg med
Lad eleverne observere planterne i en længere periode. Kan alle planter mon tåle at vokse i en mosbold?

 

 

 

Publiceret 28-09-2016