Formål

Lænke, tænke og bænke ender på ”ænke”. Ordene rimer og deres endelser staves ens. Det kaldes rimanalogi. Ved at lære disse faste bogstavmønstre og mange andre bliver eleverne i stand til at kombinere dem på tværs. Det kaldes at læse og skrive ved rimanalogi. I stedet for at læse lyd for lyd kan eleverne bruge rimanalogi. Det er en effektiv måde at hjælpe på læse- og stavefærdigheder. Denne strategi er god, når eleverne er lige ved at knække læsekoden eller er godt i gang med at læse.
Gennem praktiske øvelser og mange gentagelser konsoliderer og lagrer eleverne enheder af bogstavmønstre i hukommelsen. Det er en hjælp til flydende læsning, så eleverne kan øge læsehastigheden.

I undervisningsforløbet lærer elevene: 

  • at læse og stave bogstavrækker over de mest almindelige rimfamilier på dansk.
  • at sætte konsonanter og konsonantklynger foran rimfamilierne og finde rigtige ord.
  • at skrive rim ved at bruge rimanalogi.
  • at gentage oplæsning af rimord.

Materialet er velegnet til klasseundervisning eller mindre elevgrupper med behov for ekstra støtte. Især ordblinde kan have gavn af en struktureret undervisning i rimanalogi.

 

Publiceret 28-09-2016