Lad eleverne bygge deres egen magiske matematikmaskine og lege med de første matematiske symboler og begreber.

Se, hvordan I bygger og bruger den magiske matematikmaskine i filmene til højre.

I elevmaterialerne er der forskellige opgaver beregnet til den magiske matematikmaskine.

Forslag til forløb:

  1. Eleverne udfylder ”Elevernes læringsmål” (PDF). Her læses målene op ét efter ét i klassen, og eleverne farver på termometrene. HUSK man er ikke ”Supermand” til det hele. Der skal altid være plads til forbedring.  Gem arkene!
  2. Eleverne bygger deres magiske matematikmaskiner. Brug filmen ”Sådan bygger du” . Se filmen sammen med eleverne (findes til højre på siden).
  3. Introducér eleverne for symbolerne ”+”, ”-” og ”=” - hvilken betydning har de? Brug gerne begreberne ”flere end” og ”færre end”.
  4. Se filmen ”Sådan bruger du …” sammen med eleverne (findes til højre på siden).
  5. Eleverne arbejder med de forskellige arbejdsark. Det er vigtigt, at eleverne gætter på et resultat, inden de tæller efter.
    Der er forskellige niveauer og arbejde med 10’er venner.
    Arbejdsarkene er nummereret efter sværhedsgrad og findes i ”Elevmateriale”
  6. Afslut forløbet med at finde ”Elevernes læringsmål” (fra pkt. 1) frem igen.
    Læs igen målene op ét efter ét, og lad eleverne farve, hvor langt de nu er kommet.

 

 

 

Publiceret 28-09-2016