Forløbet er delt op sådan, at der er en forberedelsesfase til Mette Væver Andersens besøg, hvor man gennemgår reality-genrerne og arbejde med analyse af et program vha. aktantmodellen. 

Mettes besøg strækker sig over fem timer, hvor eleverne under hendes første besøg (1 time) får et fint indblik i, hvad der foregår bag kulisserne under optagelserne til Paradise Hotel og de personlige konsekvenser det kan have at have deltaget i et reality-program.

Samtidig ser man nærmere på den tone, der hersker på de sociale medier og Mette kommer med gode eksempler på, hvad der skrives om og til én, når man er i mediernes søgelys.

Mettes næste besøg strækker sig over to timer, hvor hun sammen med eleverne ser et af afsnittene, hvor hun selv er medvirkende i. Undervejs vil hun stoppe programmet og tale med eleverne om klip og iscenesættelse.

Inden Mette kommer på sit sidste besøg, gennemgås blog som genre.

Til sidst vil hun præsentere sin blog og fortælle om, hvordan man blogger, hvad man blogger om og om processen fra idé til udførelse af en blog.  Som afslutning på hendes besøg får eleverne lov til at blogge sammen med hende og det bliver offentliggjort på hendes blog (se linket: http://mettevæver.dk/).

 

Efter Mettes besøg kigges nærmere på reality-genrens indflydelse og målgruppe. Her læses et debatindlæg og to artikler (se linklisten). I debatindlægget ses også på kommentarerne og dermed tonen i de sociale medier. Kendetegnene for et debatindlæg gennemgås.

En kort diskussion tages på klassen om tonen i de sociale medier om, hvad man opfatter som stødende og hvad man ikke kan tillade sig at skrive. Der perspektiveres til elevernes egen måde at håndtere de sociale medier på. Afslutningsvis skriver eleverne en kommentar til debatindlægget selv. 

Efter at have læst de to artikler om reality (se linkliste), skal eleverne nu forholde sig selv til emnet vha. det læste og deres kommentarer til debatindlægget, idet de selv udformer et debatindlæg på ca. 300 ord om emnet ”Reality”, hvor der er fokus på realitys indflydelse på de unge. Debatindlægget bruges til en afsluttende diskussion på klassen om, hvilket syn eleverne har på Reality og om deres holdninger har ændret sig under hele forløbet.

Publiceret 28-09-2016