Innovation i samarbejde med Salling Avis

  • Samarbejd med Salling Avis, en virksomhed der har brug for elevernes gode bud på en fremtidsløsning.

  • Arbejd med at skabe den gode stemning i klassen, hvor eleverne lærer at tænke med på hinandens ideer, være positiv og imødekommende.

  • Lær eleverne at gå fra ide til praksis, og lad dem arbejde med at præsentere deres gode ideer.

Det er der mulighed for i dette innovationsforløb med Salling Avis.


Kort om forløbet

Inden selve innovationsforløbet har man et forløb om avis og nyheder, evt. SkiveDNA´s forløb ”Fra research til reportage.” Det er lettere at være innovativ, når man har en faglig indsigt og konkret viden om det, man skal være innovativ omkring.

I forbindelse med besøget hos Salling Avis, hører I om nogle af de udfordringer avisen har, og hvad de godt kunne tænke sig, at I kommer med nogle gode bud på. De har to udfordringer, som eleverne kan vælge imellem.

Udfordring 1: Kom med forslag til, hvordan SallingAvis kan øge deres oplag - få flere til at læse avisen. Hvad skal der f.eks. til, for at elever som jer, får lyst til at læse avisen?

Udfordring 2:  Hvordan kan SallingAvis ellers formidle deres nyheder, så de kommer ud til lokale læsere?

Hjemme på skolen arbejdes der efter KIE-modellen med de tre forskelige rum: - Det kreative rum - Det innovative rum - Det intrepenante rum

I det kreative rum starter eleverne med at lave øvelser og snakke om, at det er vigtigt at tænke med, være positiv og imødekommende overfor hinandens ideer. Herefter skal laver de i fællesskab idégenerering. Find på så mange løsninger som muligt. Så mange ideer som muligt. Alt lade sig gøre. Sluk for fornuften og slip fantasien løs.

Herefter arbejder eleverne gruppevis i det innovative rum for at finde frem til nogle mulige skitser til handlemuligheder, som de vil arbejde videre med.

Endelig vælger de i det entreprenante rum, hvilken skitse, de vil arbejde videre med. Og nu skal de finde ud af, hvordan de vil stille deres forslag op, så det er præsentabelt og ideen ”sælger”. Det kan være en fremtidsplan/forretningsplan, fotos, planche, video, tegninger eller lign.

Når produkterne er færdige, sender I jeres forslag til Salling Avis. I kan evt. invitere Salling Avis til at komme og overvære præsentationen. Måske slutter I af med at lave en avis eller anden mediedækning af jeres innovationsforløb.

 

 

 

 

Publiceret 28-09-2016