Eleverne får i dette undervisningsforløb en grundlæggende viden om vejr og især vind. De kommer til at lave spændende forsøg og forskellige aktiviteter, der viser luftens bevægelse, og forbereder dem godt til at arbejde med magnetisme i overbygningen. Det kunne også være spændende, hvis 6. og 7. klasse kunne arbejde sammen om dette emne! 7. klasse kunne fx arbejde sammen med, vise og fortælle 6. klasse om det, de har lært om emnet. Der er en stor læring i videreformidling!

Eleverne får styr på lavtryk og højtryk og får viden om, hvilke ressourcer, der er i vind. De skal udvikle forskellige designs på møller. Skov A/S vil efterfølgende fortælle om virksomhedens arbejde med luft, ventilation og propeller. Elevernes møller kan blive koblet på en ventilator og testet ved besøget på virksomheden.
  

 Arbejdsgang:  

1. Udfyld de synlige elevlæringsmål.
2. Læs evt. indledende om Vejret side 28 i Natur/teknik Grøn.

Hvis man vil dækkes helt ind, har Jesper Theilgaard skrevet en
rigtig god bog ”Vejret” i serien: De store fagbøger.
Kan bestilles som klassesæt på CFU her:
http://www.viacfu.dantekdrift.dk/libraryweb/resultat_bw.aspx?bibID=alle  

 3. Gennemse Powerpoint med emnerne og lav forsøg undervejs:    

Vejr og vind
Atmosfæren
Vejret
Solen -Vejrets motor
Hvordan opstår vejret?
Luft bliver til vind
Temperatur og lufttryk falder med højden
Varm luft stiger op
Hvis varm luft stiger op..
Tyngdekraften holder på luften
Hvordan bliver luften sat i bevægelse?
Luften over land og vand
Primære vindsystemer
Beaufort-skalaen
Vind -> strøm
Grundlæggende magnetisme
Mini-elværk
Generator 
Hvordan flytter vi luft?
Møller…

 4. Efterbehandling:

                           Virksomhedsbesøg på Skov A/S
5. Diskutér møllernes egnethed og lav opfølgning af elevlæringsmålene.  

 

  

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Publiceret 28-09-2016