Ulven er efter 200 års fravær genindvandret til Danmark. Ulven er omgærdet med stor mystik og mange myter.
På Naturcenter Brokholm kigger vi nærmere på ulven, dens slægtninge, levevis og myterne.

Forslag til forløb:

Hjemme (ca. 2 timer i Natur/teknologi)

  • Eleverne udfylder ”Elevernes læringsmål” (PDF) HUSK man er ikke ”Supermand” til det hele. Der skal altid være plads til forbedring. Gem arkene.
  • Snak om rovdyr
    • Hvad er et rovdyr?
    • Hvilke rovdyr kender eleverne?
    • Hvilke rovdyr har vi i Danmark?
    • Hvad er et byttedyr?
    • Er rovdyr onde dyr? - eller er det naturligt at æde andre dyr?
  • Eleverne arbejder med ”Rovdyr og byttedyr” (PDF). Printes på A3. eleverne klipper dyrene ud og sætter dem på det tilhørende ark. Til læreren findes en rettevejledning (PDF).
  • Lad eleverne prøve, om de kan lave et fødenet med ulven i centrum. Gæt på, hvad ulven spiser og tegn. Brug ”Fødenet - ulven” (PDF).

På Naturcenter Brokholm:

Husk tøj efter vejret, frugt, madpakke og drikkedunk.
Igennem forskellige lege og aktiviteter lærer eleverne om ulvens biologi og levevis. Eleverne undersøger skoven for spor, kigger på kranier og hører ulvehyl.

Hjemme igen (ca. 4 timer i Natur/teknologi):

  • Eleverne arbejder med ”Ordbetydninger” (PDF).
  • Eleverne lavet et nyt fødenet med ulven med alle de nye oplysninger. Her kan igen bruges ”Fødenet - ulven” (PDF).
  • Eleverne deles op i grupper og laver plancher omkring ulven. Her skal eleverne omkring følgende: Udseende, udbredelse føde, levevis, myter (er ulven farlige?), formering, spor og fødenettet. Brug gerne www.danske-dyr.dk - søg på ”ulv”.
  • Eleverne afslutter forløbet med igen at udfylde ”Elevernes læringsmål” (PDF). Eleverne farver med en anden farve på termometrene. 

Publiceret 29-09-2016