I dag er knive ikke på samme måde vigtige for at overleve, men man kan stadig bruge dette simple værktøj til alverdens formål – og finder man et velegnet stykke træ, og får den nødvendige inspiration fra en kompetent person, er det næsten kun fantasien, der sætter grænsen for de produkter, der kan fremstilles.

På Naturcenter Brokholm snitter vi alt fra snobrødspinde og vandrestave til krybskyttefløjter og smøreknive.

På naturcentret starter naturvejlederen med en grundig introduktion til sikker brug af snitteknive. Vi gennemgår også hvilke træarter, der er velegnede til at snitte i. Enten går vi selv en tur i skoven for at finde velegnet træ til at snitte i, eller også udleveres træstykkerne blot til eleverne.
Derefter udleveres snitteknivene, og vi snitter løs og fremstiller vandrestave, krybskyttefløjter mm., som eleverne efterfølgende kan tage med hjem.

Forslag til forløb:

  1.  Eleverne udfylder ”Elevernes læringsmål - Børnehaveklasse” (PDF) eller ”Elevernes læringsmål - indskolingen (PDF). Målene læses op ét efter ét i klassen, og eleverne farver på termometrene. HUSK man er ikke ”Supermand” til det hele. Der skal altid være plads til forbedring.  Gem arkene!

  2. Snak med eleverne om værktøj og knive. Hvad gjorde man mon inden, man opfandt knivene? Lad eleverne tegne deres forslag på ”Før kniven” (PDF).

  3. På Naturcenter Brokholm.
    Undervejs i dette forløb berører vi følgende emner:
    • Kendskab til menneskets brug af knive og værktøj i historisk tid.
    • Kendskab til sikkerhed ved brug af snitteknive og værktøj generelt.
    • Kendetegn hos danske træarter.
    • Desuden skal eleverne udføre praktisk arbejde i ”snitteværkstedet”.
  1. Efter besøget på Naturcenter Brokholm kan I fortsætte arbejdet med:
    • At undersøge forskelligt værktøj. Hvad er det lavet af, hvad bruges det til mv.
    • I kan også finde forskelligt værktøj frem, eller tage billeder af værktøj, og prøve at finde ud af, hvad der er ældst. Lav en tidslinje over værktøj.

Eller

  1. Afslut forløbet med at finde ”Elevernes læringsmål” (fra pkt. 1) frem igen.
    Læs igen målene op ét efter ét, og lad eleverne farve, hvor langt de nu er kommet.

 

 

 

Publiceret 02-11-2016