BESKRIVELSE AF INDHOLD:

En aktiv dag i naturen, hvor eleverne afprøver evnerne til at anvende viden om ligedannethed i praksis, anvendelse af formler på naturen, praktisk arbejde med kubik- og rummeter samt skærpet kompetenceområdet matematiske ræsonnementer.

 

HVILKE BEGREBER SKALELEVERNE HAVE ARBEJDET MED (KENDSKAB TIL) INDEN BESØGET:

  • Pythagoras læresætning, ligedannethed, måling
  • Formler for cirkel og cylinder
  • Rumfang og formler
  • Matematisk ræsonnement

AKTIVITETER PÅ NATURSKOLEN:

Aktiviteterne løses bedst i hold af 3-5 elever. Læreren skal have opdelt eleverne i hold inden besøget.

  • Opgave 1: Hvor højt er træet? Trigonometri opgave
  • Opgave 2: Hvor meget fylder et træ? Praktisk anvendelse af formler
  • Opgave 3: Beregning af fladefald i ”kroner og øre”. Praktisk anvendelse og opmåling  af areal og alm. beregninger.
  • Opgave 4: Årringenes tidslinje. Arbejde med de fire regnearter.
  • Opgave 5: Hvad er forskellen på en kubikmeter og en rummeter. Konkretisering af rummål samt anvendelse i praksis
  • Opgave 6: Niche - skitsering. Tegning - ikke matematik, men et godt afbræk - tid til reflektion
  • Orkaner skaber nyt liv - info og reflektion

Publiceret 02-11-2016