Som lærer kan du bruge tilbuddet i forbindelse med matematik- og samfundsfagsundervisningen. Eleverne bliver udfordret til at tage stilling og forholde sig til deres egen fremtidige økonomi. Desuden vil eleverne stifte bekendtskab med forskellige låntyper; fra kviklån til boliglån.

For at få noget ud af forløbet forudsættes det, at eleverne på forhånd har et godt kendskab til procentbegrebet og procentregning - gerne anvendt i handelsregning. Arbejdet bygger også på brug af Excel regneark anvendt dynamisk.

I matematik arbejder eleverne før besøget med emnerne indlån, udlån og procentuel vækst, så de er fagfagligt velforberedte til at møde en Nordea-medarbejder. For at sikre, at eleverne får et stort udbytte af samarbejdet med Nordea, arbejder eleverne også med at lære et finansielt ordforråd, så de kender de ord og begreber, der er de almindelige brugte termer for handel og økonomi. I samfundsfag arbejder eleverne med privatøkonomi og forbrugeradfærd, så fagene understøtter hinanden.

Der er mange lånefristelser for de unge til at komme hurtigt til penge, men er kviklån nu så billige, som de foregiver at være ved første øjekast? En medarbejder fra Nordea vil gerne hjælpe eleverne med at få styr på deres økonomi ved at fortælle dem om typer af lån, opsparinger, budgetter, forsikringer og bankforretninger men også om, hvorfor det er vigtigt at betale sine regninger til tiden. Besøget fra Nordea kommer til at foregå på skolen.  

Efter besøget er der flere muligheder for efterbehandling. Eleverne kan fx arbejde med et længerevarende matematikprojekt om at flytte hjemmefra. I matematikprojektet tager eleverne udgangspunkt i deres eget liv og deres egne fremtidsdrømme, så projektarbejdet både bliver relevant og nærværende for dem. Eleverne opstiller et budget for alle deres udgifter, indtægter, opsparing og nyanskaffelser, så de får en idé om, hvordan de i deres fremtidige økonomi kan få pengene til at slå til. 

I øvrigt er de fleste materialer i forløbet meget velegnede til IT-elever.

 

Publiceret 19-09-2016